10 noworocznych postanowień pracowniczych

Nowy Rok sprzyja zarówno podsumowaniom, jak i pomysłom na zmianę dotychczasowego sposobu funkcjonowania. Jakie postanowienia noworoczne związane z życiem zawodowym warto rozważyć, by móc bardziej cieszyć się pracą i rozwinąć karierę  w przyszłym roku? Portal Praca.pl ma 10 propozycji.


Nadejście Nowego Roku sprzyja noworocznym postanowieniom, które często dotyczą nie tylko naszego życia prywatnego, ale również zawodowego. Serwis Praca.pl postanowił przyjrzeć się temu, jak pracowaliśmy w ubiegłym roku i wybrać te elementy pracy, nad którymi Polacy powinni popracować po to, by móc pełniej rozwijać swoją karierę zawodową i znaleźć balans między pracą a życiem prywatnym. Michał Filipkiewicz z Praca.pl podkreśla – w pracy spędzamy przynajmniej 1/3 naszego życia. Warto zadbać o to, by dawała nam ona satysfakcję i radość.


1. Będę mniej plotkował w pracy

Jak wynika z badań serwisu Praca.pl przeprowadzonych w lutym 2010r. 35% pracowników uważa plotki za „zbędny, ale nieunikniony element życia biurowego”, a co trzeci pracownik twierdzi, że plotki rujnują atmosferę w firmie. Mimo to większość plotkuje. Marek Karczewski, ekspert rynku pracy Praca.pl, tłumaczy to tym, że pracownicy w ten sposób radzą sobie z biurową nudą. – Częściej plotkują pracownicy umysłowi. Przy pracy fizycznej nie ma z reguły na to czasu ani siły – dodaje Karczewski. – Choć plotkowanie w biurze trudno wytępić, warto uważać na to, co mówimy, by nie zrujnować własnej reputacji i nie być postrzeganym jako biurowy plotkarz – takich osób nie lubią ani pracodawcy, ani współpracownicy – dodaje Aneta Szczygieł z Praca.pl.


2. Zadbam o swój wizerunek w Internecie

Internet staje się medium coraz bardziej powszechnym i …coraz częściej wykorzystywanym przez pracodawców w rekrutacji nie tylko do umieszczania ogłoszeń w serwisach rekrutacyjnych, ale również do tego, by sprawdzić kandydatów i dowiedzieć się o nich nieco więcej niż to, co wpisali w CV. Aneta Szczygieł wyjaśnia: – w USA praktycznie połowa pracodawców szuka informacji o kandydatach w Internecie. W Polsce nie spotykamy się z tym jeszcze tak często, ale na pewno pracodawcy częściej sięgać będą do Internetu jako źródła wiedzy o kandydacie i pracowniku. Michał Filipkiewicz dodaje – Znając ten trend, warto zadbać o tzw. personal branding, czyli świadome budowanie własnego wizerunku w Internecie, polegające na takim kształtowaniu treści, które pojawią się w związku z naszym nazwiskiem, by widać było, że jesteśmy specjalistami w swojej dziedzinie.  – Pamiętajmy również o tym, by nie zamieszczać w Internecie materiałów kompromitujących – np. zdjęć, na których jesteśmy nietrzeźwi czy kontrowersyjnych opinii opatrzonych naszym nazwiskiem – dodaje Aneta Szczygieł.


3. Rzucę palenie

Od listopada 2010 roku pracodawcy nie mają już obowiązku tworzenia palarni dla palących pracowników. Ci, którzy palą, muszą na czas pracy powstrzymać się od palenia tytoniu. Wprowadzenie nowego przepisu, to dobra okazja do rzucenia palenia -komentuje Aneta Szczygieł z Praca.pl, – zwłaszcza, że wielu pracodawców wyżej ceni osoby niepalące, które nie marnują czasu w pracy „na dymka”.


4. Zadbam o aktywność fizyczną

Dla wielu pracowników biurowych jedyna podejmowana regularnie aktywność fizyczna to spacery do ksero i ćwiczenia palców dłoni na klawiaturze. Efekt? Coraz więcej zespołów cieśni nadgarstka, skrzywionych kręgosłupów, wypadających dysków i L4 związanych ze zwyrodnieniami kręgosłupa. Wraz z Nowym Rokiem, warto podjąć postanowienie zwiększenia ilości ruchu na co dzień. Zwłaszcza że – jak dodaje Michał Filipkiewicz – pracodawcy coraz częściej ułatwiają pracownikom dbanie o zdrowie poprzez sponsoring karnetów na siłownię lub basen. – Nawet jeśli nie mamy czasu na dodatkowe zajęcia fitness, zawsze można zamiast windy wybrać schody i dzięki temu nieco więcej się poruszać – śmieje się Aneta Szczygieł.


5. Nie będę oglądał porno w pracy

W kwietniu opinię publiczną w USA zelektryzowała wiadomość, z której wynikało, że pracownicy  federalnej Komisji Kontroli Giełdy Papierów Wartościowych (SEC) potrafili spędzać dziennie w pracy nawet po kilka godzin na oglądaniu pornografii. W czasie kiedy eksperci giełdy oglądali porno, gospodarka się załamała. Na kanwie tego wydarzenia firmy zaczęły sprawdzać komputery swoich pracowników. I co się okazało? Co czwarty komputer w miejscu pracy zawiera materiały pornograficzne. Zdjęcia pornograficzne znaleźć można na co ósmym firmowym koncie mailowym. 35% materiałów pobrano z Internetu, 45% przesłano mailem, 35,5% porno zdjęć pracownicy przesłali sobie nawzajem (dane za: PixAlert, 2010).


Co grozi pracownikowi przyłapanemu na marnowaniu czasu na pornografię? O ile nie są to nielegalne materiały których posiadanie ścigane jest z prokuratury (a takie również znaleźć można na biurowych komputerach), pracownik może zarówno otrzymać naganę jak i zostać zwolnionym z pracy. Aneta Szczygieł komentuje: – Pracownicy często zachowują się tak, jakby nie pamiętali o tym, że sprzęt biurowy nie jest ich własnością i jak gdyby nie zdawali sobie sprawy z tego, że w każdej chwili, na polecenie szefa ich komputer może zostać prześwietlony pod kątem tego, w jaki sposób spędzają czas w pracy.-


Marek Karczewski dodaje: – jak wynika z naszych badań oraz komentarzy specjalistów, fantazjowanie o seksie może pozytywnie wpływać na jakość pracy (badania Praca.pl z maja 2010r). Trzeba jednakże umieć zachować umiar, gdyż jeśli fantazjowanie przeradza się w romans lub trzymanie na firmowym komputerze pornografii, możemy mieć z tego tytułu tylko kłopoty.


6. Będę lepiej odżywiał się w pracy

Nadwaga i choroby serca, to dwa największe problemy zdrowotne współczesnego pracownika (zwłaszcza biurowego). W dużej mierze, problemy te wynikają ze złych nawyków żywieniowych. Z październikowego sondażu Homo Homini wynika, że co dziesiąty Polak nie je w pracy niczego (objadając się po powrocie do domu), a 40% zagłusza głód kanapkami bądź batonikami. Efektem jest coraz większa ilość sadełka a także problemy gastryczne i kardiologiczne. W Nowym Roku warto więc pomyśleć o naszym zdrowiu i  wypracować sobie nawyk zdrowego odżywiania się w pracy.


7. Zadbam o własny rozwój

Dla świeżo upieczonych absolwentów najważniejszym kryterium wyboru pracodawcy jest możliwość rozwoju i zdobywania doświadczenia (badanie Deloitte 2010). W późniejszym etapie kariery zawodowej pęd do zdobywania nowych kompetencji nieco wyhamowuje, choć z badania Monitor Rynku Pracy agencji Randstad wynika, że 92% pracowników widzi potrzebę rozwoju. Obecnie nadal można korzystać ze szkoleń dofinansowywanych z Unii, które są zarówno dla pracowników jak i pracodawców bardzo atrakcyjne finansowo i pozwalają zarówno zdobyć nowe jak i poszerzyć istniejące kompetencje. Dzięki temu,  pracownik staje się bardziej atrakcyjny na rynku pracy. Jak jednak przypomina Michał Filipkiewicz z Praca.pl – warto szybko podjąć decyzje o szkoleniach, gdyż w 2011 roku PARP nie będzie ogłaszał konkursu na realizację standardowych szkoleń. W efekcie przełoży się to na zmniejszenie szkoleń dotowanych w 2012 roku. Poszerzanie kompetencji nie będzie więc już takie łatwe i tanie – dodaje Filipkiewicz.


8. Zacznę utrzymywać porządek na biurku

Prawie dwa tygodnie pracy tracimy rocznie na szukanie dokumentów w stertach leżących na biurku papierów. Bałagan na własnym biurku zwiększa też poziom stresu w pracy – nie mogąc znaleźć materiałów, które „przed chwilą jeszcze tu były” denerwujemy się i złościmy. A przecież wypracowanie nawyku odkładania dokumentów na miejsce i utrzymywania porządku na biurku nie zajmie nam dużo czasu. Bałagan na biurku to również większa ilość bakterii i roztoczy, a alergików jest wśród nas coraz więcej. Michał Filipkiewicz dodaje – Z niemieckich badań wynika , że porządek na biurku zwiększa efektywność pracy o 20%, a to da nam większe szanse zarówno na awans i podwyżkę, pracodawcy lepiej oceniają bowiem osoby, których miejsce pracy nie wygląda jak pobojowisko.


9. Będę zarabiać więcej

TNS OBOP w badaniu „Plany Pracodawców” sprawdził, jak polscy przedsiębiorcy widzą wzrost wynagrodzeń w przyszłym roku. Sytuacja nie wygląda różowo, gdyż 74% pracodawców deklaruje brak progresu finansowego dla pracowników. Nie znaczy to jednak, że w przyszłym roku nie można starać się o podwyżkę – radzi Michał Filipkiewicz. -Trzeba się jednak do prośby o podwyżkę dobrze przygotować: przeanalizować własne mocne strony i wybrać „dobry moment”, czyli sytuację w której pozycja firmy jest stabilna, a szef nie jest zajęty zażegnywaniem kolejnego kryzysu. – Polscy pracownicy zbyt często prosząc o podwyżkę odnoszą się do tego, ile zarabiają ich koledzy z pracy lub tego, jak bardzo wzrosły ceny – wyjaśnia Aneta Szczygieł – tymczasem pracownik powinien uświadomić sobie, jakie korzyści firmie przynosi jego praca by móc asertywnie swoją prośbę uargumentować. Wtedy jego szanse na podwyżkę lub dodatkowe benefity znacznie rosną.  – Jeśli zaś Szef odmówi podwyższenia wynagrodzenia, zawsze można zacząć rozglądać się za nową pracą, w której nasze wysiłki zostaną docenione – dodaje Filipkiewicz podkreślając rosnącą ilość ofert pracy w serwisie Praca.pl w ciągu ostatnich miesięcy.


10. Zadbam o odpoczynek

Polacy są przepracowani – z danych GUS wynika, że 68% pracujących Polaków spędza w pracy ponad 40 godzin tygodniowo. 7,3% pracuje na dwa etaty (w Unii 3,8%). Główną motywacją do pracy nierzadko ponad siły, jest chęć podwyższenia zarobków – praca w jednym miejscu nie wystarcza nam na pokrycie codziennych potrzeb. – Pamiętajmy jednak o tym, że nadmiar pracy prowadzi do przemęczenia, a to z kolei do spadku wydajności – uczula Aneta Szczygieł – Jeśli nie zadbamy o wypoczynek, będziemy musieli coraz więcej czasu poświęcić na wykonywanie tych samych czynności. Jeśli więc musisz pracować na dwa etaty, zadbaj o to, by co jakiś czas w pełni odpocząć, wyciszyć się, poleniuchować. Zawsze też możesz poszukać pracy, która pozwoli Ci osiągać satysfakcjonujące dochody na jednym etacie – radzi Aneta Szczygieł.

Źródło: praca.pl

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0