6 pytań do profesjonalistów HR – wynki badań

badanieQ6Zarządzanie talentami to najważniejszy trend dla 68,8 proc. profesjonalistów branży HR. 63,2 proc. osób odpowiedzialnych za politykę personalną chciałoby mieć też lepszy dostęp do wiedzy o sytuacji we własnym sektorze i trendach na rynku. Działy HR przykładają za to niewielką wagę do CSR i outplacementu – to najważniejsze wnioski płynące z ANKIETY 6Q: HR – TAK JAK WIDZĄ GO PROFESJONALIŚCI Z NASZEJ BRANŻY , przeprowadzonej przez Mercuri Urval Polska, firmę doradczą w obszarze HR strategicznego.

Duże znaczenie zarządzania talentami wynika przede wszystkim z trudności w znalezieniu właściwych pracowników. Poszukiwanie odpowiednich kandydatów na rynku pracy to wyzwanie dla aż 41 proc. badanych. Nie powinno więc dziwić, że działy HR przykładają dużo większą wagę do rekrutacji wewnątrz firmy niż poza nią (odpowiednio 64,1 proc. i 37,2 proc. odpowiedzi). Chęć przyciągnięcia najlepszych kandydatów to także jeden z powodów, dla których wiele przedsiębiorstw zapowiada intensyfikację działań związanych z employer brandingiem (51,2 proc.).

Q1

 

Firmy, które podchodzą strategicznie do zarządzania kadrami, planują zatrzymywać najbardziej utalentowanych pracowników oraz skupiać się na kadrach o największym potencjale rozwoju. Dlatego też blisko połowa badanych (46,9 proc.) koncentruje się obecnie na tworzeniu mapy talentów w swoich organizacjach. Mapa talentów ma kluczowe znaczenie dla zarządu firmy, przekazuje bowiem precyzyjną informację o dostępnych i brakujących kompetencjach zasobów ludzkich z punktu widzenia strategicznych celów organizacji. Jej stworzenie to także pierwszy krok do świadomego zarządzania talentami w firmie.

 

Q2

 

Pozostałe wyniki:

Q3

 

Q4

 

Q5

 

Zaskoczeniem jest, że aż 63,2 proc. respondentów ocenia swój dostęp do informacji o trendach w biznesie i sytuacji na rynku jako niewystarczający. Połowa profesjonalistów z branży HR uważa także, że ma ograniczony kontakt z wiedzą o najlepszych praktykach w zarządzaniu kadrami. Przyczyną takich wyników może być ograniczanie wydatków na funkcjonowanie działów HR, powodowane obecną sytuacją gospodarczą. Inne możliwe wyjaśnienie to błędne przekonanie wielu zarządów, że departament HR powinien ograniczać się wyłącznie do monitorowania sytuacji wewnątrz firmy, a zatem nie potrzebuje informacji spoza organizacji.

 

Q6

 

Profesjonaliści HR niewielką wagę przykładają do outplacementu (13,6 proc.) i społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR; 21,3 proc.). Czas stawiania zadań tego typu działom HR nadejdzie jednak dopiero wtedy, gdy polska gospodarka osiągnie poziom rozwoju porównywalny z krajami zachodnimi. Badani specjaliści stosunkowo rzadko podkreślają też znaczenie relacji z zewnętrznymi firmami HR (12,8 proc.). Może to wynikać z tego, że większość takich firm koncentruje się na dostarczaniu usług o niskiej wartości dodanej dla klienta, zapominając o wspieraniu przez HR długoterminowych celów biznesowych organizacji.

Firma Mercuri Urval Polska przygotowała także raporty szczegółowe dla następujących branż: Przemysł Budowlany i Nieruchomości, Finanse i Bankowość, Produkcja Przemysłowa, Produkcja Dóbr Konsumpcyjnych, Farmacja, Doradztwo, Handel i dystrybucja, Energetyka, Telekomunikacja i IT, które zaprezentujemy w nadchodzących dniach.

 

Metodologia badania
ANKIETA 6Q: HR – TAK JAK WIDZĄ GO PROFESJONALIŚCI Z NASZEJ BRANŻY zawierała sześć pytań dotyczących sytuacji w działach HR firm działających na polskim rynku. W każdym pytaniu respondenci mogli zaznaczyć maksymalnie trzy odpowiedzi. Zaproszenie do wzięcia udziału otrzymali specjaliści i menedżerowie działów HR oraz członkowie zarządów odpowiedzialni za zarządzanie kadrami. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od czerwca do sierpnia 2009 r. w formie ankiety dostępnej na stronie www. Wzięło w nim udział 465 respondentów.

 

O firmie Mercuri Urval
Firma Mercuri Urval jest międzynarodową firmą konsultingową świadczącą usługi w zakresie analizy, rozwoju i pozyskiwania kluczowego kapitału ludzkiego. Misją firmy jest dostarczanie zarządom i działom HR wiedzy, która wspiera realizację strategii biznesowej. Mercuri Urval specjalizuje się w indywidualnych i zespołowych ocenach pracowników (Individual Assessment, Team Assessment). Jest też pierwszą firmą europejską, która zaczęła brać pod uwagę cechy osobowościowe przy dopasowywaniu kandydatów do kultury organizacji i środowiska pracy. Firma, powstała w 1967 roku we Szwecji, zaś obecnie zatrudnia 800 konsultantów w ponad 80 biurach na całym świecie. W Polsce Mercuri Urval działa od 1999 r.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0