HR na czas kryzysu

kryzys2Kiedy kryzys zagląda również i na polskie podwórka, warto zastanowić się jaka jest rola i zadania HR na ten trudny czas. Niewątpliwie znaczenie zwrotu zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie kryzysu nabiera nieco bardziej strategicznego charakteru. Szukamy słabych punktów, patrzymy na efektywność, wzmacniamy najlepszych, poszukujemy oszczędności, itd. Generalnie, ogólna mobilizacja. Ale w która stronę i czy aby na pewno w jedną? Warto zastanowić się przed, mając na uwadze konsekwencje działań, a w szczególności czas przyszły lepszy.

Cat Rickard i Allan Boroughs, konsultanci firmy Orion Partners, dają wskazówki co robić, a czego unikać w HR w czasie kryzysu.

Zachowaj porządek. Utrzymuj odpowiednią ilość odpowiednich pracowników, tak, aby w czasie kryzysu sprostać pojawiającym się wymaganiom. Bądź pewien, że masz na pokładzie talenty, potrafisz je nie tylko zatrzymać, ale i odpowiednio wykorzystać. Obserwuj rynek – może Twoi konkurenci zwalniają perełki, które Tobie pomogą w zdobyciu przewagi!

Zrekonstruuj strategię HR, tak aby odpowiadała strategicznym planom i celom firmy w czasie kryzysu. Nie będzie to łatwe, ale przekonaj kadrę zarządzającą do tych planów i upewnij się, ze rozumieją znaczenie i rolę działu personalnego w realizacji strategii organizacyjnej. Zadbaj aby Twój zespół wiedział jakie sa priorytety na ten czas.

Koncentruj się na podstawach. W dobie kryzysu ważne aby wszystkie podstawowe działania HR funkcjonowały na optymalnym poziomie.  Zrób przegląd poziomu realizacji celów wśród załogi, przyjrzyj się poziomowi absencji, komunikacji z pracownikami. Może warto zrekonstruować proceduryzatrudnienia w firmie, tak, aby część pracowników mogła pracować z domu.

Skup się na talentach. Czy masz odpowiednich ludzi na czas kryzysu? Często tzw. High-Performers wyspecjalizowani w określonych dziedzinach, nie są odpowiednimi „talentami” na czas kryzysu. Przyjrzyj się definicji talentu funkcjonującej w organizacji – być może trzeba go czasowo przeformułować. Nie zapominaj o odpowiedniej komunikacji zmian wśród pracowników.

Wykorzystaj narzędzia które masz. Badania pokazują, ze organizacje  nie wykorzystują do końca wszystkich technologii, które mają w swoich rękach działy personalne. Dlatego warto im się bliżej przyjrzeć, przeczyścić, może dodać nowe moduły i odświeżyć to co mamy.Być może unikniemy kosztów inwestowania w nowe rozwiązania technologiczne przynajmniej w tym gorącym okresie.

Czego unikać?

Nie pozwól sobie na utratę tożsamości działu personalnego. Wiele zespołów HR w gorszych czasach zachowuje bardzo reaktywna postawę, przestaje myśleć i ogranicza się jedynie do wykonywania poleceń.  Rolą HR jest działać z myślą o długofalowych skutkach podejmowanych decyzji, ich wpływie na markę pracodawcy, na morale pracowników, itd.

Nie przestawaj rekrutować najlepszych. Zamrożenie rekrutacji tej kluczowej grupy pracowników może mieć zgubny długofalowy wpływ na wyniki firmy, nawet po zmianie koniunktury na rynku. Doświadczenie takie dotknęło branże paliwową po recesji 1980 roku. Do dzisiaj brakuje prawdziwych przywódców w tych organizacjach.

Nie zaniedbuj okazji aby zwiększyć zyski. Pierwszymi przy okazji cięć w HR są jak wiadomo szkolenia i programy rozwojowe. Ale właśnie zwiększenie nacisku na umiejętności np.  sprzedażowe czy marketingowe może być konieczne aby zatrzymać klientów firmy, a w rezultacie uniknąc redukcji etatów. Rozważ także alternatywne formy rozwoju pracowników, z wykorzystaniem środków które posiadasz.

Nie trać wartościowych ludzi. Zaplanuj redukcję myśląc o tym jak zastąpić odchodzących pracowników. Dokładnie przeanalizuj możliwe straty kompetencji w poszczególnych zespołach/działach i ich wpływ na klientów firmy.

Nie odwołuj projektów kluczowych dla odbudowy firmy. Łatwo jest wstrzymać projekty w trakcie wdrażania lub tuż przed wdrażaniem w celu generowania oszczędności. Wydaje się to naturalne, ale bardzo krótkowzroczne. Po pierwsze wdrożenia niektórych technologii może wygenerować duże oszczędności, a pod drugie koszt wstrzymanych przedsięwzięć w czasie późniejszym, po kryzysie, może być dużo wyższy albo wręcz niemożliwy.

Nie uciekaj w outsourcing. Idea cięcia kosztów i zmniejszania wydatków poprzez outsorsowanie niektórych usług wydaje się kusząca. Ale warto się zastanowić nad jej konsekwencjami i rzeczywistymi oszczędnościami dla firmy. Nie podpisuj niczego na szybko,bez uprzedniej analizy finansowej.

Konkluzja: rynek się podniesie i z tą myślą powinniśmy podjemować wszelkie działania w czasie kryzysu. Bowiem tylko przygotowani na ta przyszła zmianę wygrają.

źródło: People Management

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0